Yvette kocht The Golden Girls Cookbook en gaf haar goudeerlijke mening als grote Golden Girls fan.

In de zomer van 2021 zal naar alle waarschijnlijkheid de legendarische sitcom The Golden Girls verschijnen op Disney+. Ik heb een abonnement op Disney+, maar ondanks dat ik al zo’n 25 jaar wacht het kunnen kijken van alle seizoenen, kon ik die paar maanden er maar moeilijk bij hebben en binge ik sinds kort alle seizoenen op YouTube. Dit zorgde voor een hernieuwde obsessie met deze serie en ik begon online te zoeken naar merchandise. Ik vond The Golden Girls Cookbook uit 2020!

The Golden Girls Cookbook: Een goudeerlijke review van een Golden Girls fan

Andere tv-serie kookboeken

Het is niet de eerste keer dat er een kookboek wordt verbonden aan iets populairs. Naast Friends: The Official Cookbook (niet te verwarren met het Inspired by Friends Cookbook) en een Official Downton Abbey Cookbook (waarvan er ook nog eens kersteditie bestaat), kwam er in februari 2021 zelfs The I Love Lucy Cookbook uit. En als je een beetje goed zoekt vind je zelfs een aantal Harry Potter kookboeken en Disney kookboeken. We weten allemaal dat we de recepten nooit zullen maken. Maar als je echt fan bent, dan hoort dit in de kast. En dat weten de makers hiervan ook.

Kookboeken die zijn gekoppeld aan sitcoms die niet meer bestaan, zoals The Golden Girls Cookbook, hebben dezelfde allure. We willen zo dicht mogelijk bij de personages komen waar we zo van houden, maar die nooit echt hebben bestaan. Dit soort boeken zijn ook fantastische cadeaus voor mensen van wie je één ding weet, en dat is dat ze bijvoorbeeld van Friends houden. Er is geen betere manier om te zeggen “Ik ken jou als geen ander.” dan om het boek te geven wat bij hun favoriete tv-programma hoort.

Eigenlijk vind ik het een beetje genant dat dit soort kookboeken bestaan. Het is één ding om van Friends te houden; het is iets anders om het in je keuken te praktiseren. Het zou absoluut afschuwelijk zijn om The Golden Girls Cookbook te kopen, zodat ik me helemaal Rose voel tijdens het maken van Looks Like Chocolate Tastes Like Spice, You Wish You Had A Bigger Slice Marble Cake. Ik bedoel, ik heb heus wel een beetje waardigheid!

Ik heb hem dus meteen aangeschaft.

The Golden Girls Cookbook

Je denkt nu misschien: ging The Golden Girls überhaupt over eten? Nee. Absoluut niet. Behalve natuurlijk dat eten deel uitmaakt van ieders leven en dus ook van de vier dames uit deze serie. De keuken (en dus ook het eten) was eigenlijk de vijfde hoofdpersoon van de show. De show ging over vier oudere dames die samenwonen in een villa in Miami. Dorothy Zbornak (Bea Arthur) was de praktische gescheiden vrouw uit Brooklyn en Sophia Petrillo (Estelle Getty) was haar brutale Siciliaanse moeder. Blanche Devereaux (Rue McClanahan) was de flirt en Rose Nylund (Betty White) was een lieve Scandinavische vrouw uit het stadje St. Olaf in Minnesota. Die vrouwen vierden feest terwijl ze aten, haalden herinneringen terwijl ze aten en luisterden naar elkaars problemen terwijl ze aten. En toch ging deze geweldige show niet perse over eten.

In The Golden Girls grijpen de dames meestal naar cheesecake, wanneer er een probleem moest worden besproken. Maar van de meer dan 90 recepten in Christopher Styler’s kookboek, zijn slechts twee voor cheesecake. De rest van de recepten zijn gerechten die worden genoemd in de zeven seizoenen van de sitcom, of gerechten waarvan je gelooft dat ze genoemd hadden kunnen worden.

The Golden Girls Cookbook: Een Goudeerlijke Review

Normaal gesproken bevindt zich achterin een boek een index, waar recepten per pagina zijn terug te vinden. In The Golden Girls Cookbook bevindt de index zich voorin het boek, waar alle recepten staan onderverdeeld in categorieën zoals soepen, pasta’s en ontbijt- en bruchgerechten. Het is vervolgens dan wel een beetje onhandig dat de hoofdstukken van het boek zijn onderverdeeld tussen elk van de vier dames. Het kookboek begint met recepten van Dorothy, gaat dan naar Rose, Blanche en eindigt met Sophia. Voor deze onderverdeling is geen indexpagina of inhoudsopgave gemaakt, dus als je op zoek bent naar recepten van bijvoorbeeld Rose, is het wel even zoeken.

Elk recept bevat een korte inleiding over het recept en meestal een leuke verwijzing naar een aflevering van de show die bij het recept hoort. De paginaranden hebben illustraties van stukken cheesecake voor de zoete gerechten of grote palmbladeren voor de rest van de gerechten. Als extraatje vind je in het boek illustraties van de vier dames met beroemde quotes uit de show.

Ik vind de recepten niet allemaal even bijzonder, maar ik ben wel erg blij dat een aantal van Rose’ beroemde St. Olafse gerechten erin staan, zoals de Vänskapskaka (Friendship Cake) en de Linstrom Surprise. Persoonlijk had ik daar meer van willen zien. Ik kan zo een aantal gerechten uit de show noemen, die perfect in dit boek hadden gekund, maar er niet in staan. Ik was erg benieuwd hoe ik Genügenflügen en It Tastes Like Chocolate It Smells Like Spice, You’ll Wish You Had A Bigger Slice Marble Cake moest maken. Maar ach, misschien komt er ooit een tweede deel.